Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου

Εισαγωγή

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας (ΕΚΛ) του Σχολείου είναι το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου, πλέον των λοιπών θεσμοθετημένων διατάξεων που ισχύουν για τις σχολικές/εκπαιδευτικές μονάδες. Επιπλέον, ο ΕΚΛ αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.

Σκοπός του ΕΚΛ είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.

Κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικός, εκπαιδευόμενος, κ.ά.) έχει υποχρέωση να γνωρίζει τον ΕΚΛ του σχολείου, να τον εφαρμόζει απαρέγκλιτα και να προτείνει βελτιώσεις του για την όσο το δυνατό καλύτερη επίτευξη των στόχων του.

Η διαδικασία σύνταξης, έγκρισης και εφαρμογής του παρόντος ΕΚΛ, καθορίζεται από την απόφαση αριθμ. 13423/ΓΔ4/4.2.2021 (ΦΕΚ 491/τ.Β΄/09.02.2021) της Υφυπουργού ΥΠΑΙΘ.

Ωράριο λειτουργίας

Το ωράριο λειτουργίας ταυτίζεται με αυτό των εξυπηρετούμενων εκπαιδευτικών μονάδων και χωρίζεται σε:

  1. Πρωϊνό ωράριο λειτουργίας, για την άσκηση των μαθητών των δύο (2) ημερήσιων ΕΠΑΛ (1ο και 2ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης).
  2. Απογευματινό ωράριο λειτουργίας, για την άσκηση των καταρτιζόμενων του ΔΙΕΚ Μυτιλήνης.
  3. Εσπερινό ωράριο λειτουργίας, για την άσκηση των μαθητών του 1ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Μυτιλήνης.

Σε κάθε ωράριο λειτουργίας, εφαρμόζεται το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας και διαλειμμάτων των αντίστοιχων εκπαιδευτικών μονάδων το οποίο, για την περίπτωση του πρωινού ωραρίου λειτουργίας, πρέπει να είναι κοινό για τα δύο ημερήσια ΕΠΑΛ (1ο και 2ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης).

Με απόφαση του Διευθυντή του ΕΚ, σε κάθε ωράριο λειτουργίας και για κάθε εργάσιμη ημέρα, ορίζεται από τα στελέχη του ΕΚ, ένας Υπεύθυνος Γραφείου για τη διασφάλιση της κανονικής λειτουργίας του σχολείου σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις και την εφαρμογή του παρόντος ΕΚΛ. Ο Υπεύθυνος Γραφείου δεν μπορεί να απασχολείται πέραν του ενός ωραρίου ανά ημέρα με διδακτικά ή άλλα καθήκοντα.

Προσέλευση – παραμονή – αποχώρηση

Η έγκαιρη προσέλευση των εκπαιδευομένων και εκπαιδευτών στο ΕΚ καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση των εκπαιδευομένων, αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Οι εκπαιδευόμενοι προσέρχονται στο ΕΚ πριν από την έναρξη των μαθημάτων και αφού προηγουμένως έχουν παραστεί στη συγκέντρωση του σχολείου τους, πριν την έναρξη της 1ης διδακτικής ώρας, ενώ όσοι προσέρχονται με καθυστέρηση παραμένουν σε καθορισμένο από το σχολείο τους χώρο και εισέρχονται στα Εργαστήρια, μετά την ολοκλήρωση της 1ης διδακτικής ώρας. Εξαίρεση αποτελούν οι μαθητές οι οποίοι μετακινούνται με χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς που τα δρομολόγια τους καθυστερούν σε καθημερινή βάση. Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει στο απουσιολόγιο της τάξης να υπάρχει σχετική επισυναπτόμενη βεβαίωση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία ανήκουν οι μαθητές. Σε κάθε περίπτωση, η είσοδος μαθητών στα Εργαστήρια δεν επιτρέπεται με καθυστέρηση πέραν των 10 λεπτών της ώρας. Κατά τις ενδιάμεσες διδακτικές ώρες, οι εκπαιδευόμενοι προσέρχονται στην είσοδο των Εργαστηρίων αμέσως μετά τη λήξη του διαλείμματος και παραμένουν εκεί με τάξη και ησυχία έως ότου προσέλθουν οι εκπαιδευτές τους.

Κατά τη διάρκεια της εργαστηριακής άσκησης, οι μαθητές οφείλουν να είναι ήσυχοι, να μην ενοχλούν τους συμμαθητές τους και να εφαρμόζουν τους κανόνες ασφάλειας του εργαστηρίου, προς αποφυγή κάθε ατυχήματος. Όσοι δημιουργούν πρόβλημα, εμποδίζουν την ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος και παρά τις συστάσεις δεν συμμορφώνονται, αποβάλλονται από την αίθουσα και οφείλουν να παρουσιασθούν στο Διευθυντή του ΕΚ. Όσοι μαθητές προσέρχονται χωρίς φόρμα εργασίας, σε όσα εργαστήρια η ύπαρξη της θεωρείται απαραίτητη, δεν γίνονται δεκτοί στο μάθημα, καταχωρούνται ως απόντες και παρουσιάζονται στο Διευθυντή του ΕΚ με ευθύνη του εκπαιδευτικού. Οι μαθητές θα πρέπει να σέβονται την περιουσία του σχολείου, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη χρήση του εξοπλισμού των εργαστηρίων και να διατηρούν την καθαριότητα μέσα και έξω απ’ αυτά. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος απαγορεύεται η κατανάλωση αναψυκτικών, φαγώσιμων ειδών κλπ., τόσο από μαθητές όσο και από εκπαιδευτικούς. Η χρήση κινητού τηλεφώνου απαγορεύεται αυστηρά. Όσοι μαθητές έχουν στην κατοχή τους κινητό τηλέφωνο, πρέπει να το έχουν απενεργοποιημένο καθ’ όλη τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος και για όσο χρόνο βρίσκονται εντός του σχολείου. Σε κάθε περίπτωση, διδάσκοντες και ασκούμενοι μαθητές στα Εργαστήρια, δεσμεύονται από τις ΟΔΗΓΙΕΣ που είναι αναρτημένες σε εμφανή σημεία σε κάθε εργαστηριακό χώρο.

Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το ΕΚ πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας που ανήκει ο μαθητής, ο οποίος προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για την ασφαλή παραλαβή του μαθητή από τον γονέα ή κηδεμόνα, εφόσον αυτός είναι ανήλικος.

Οι εκπαιδευτικοί προσέρχονται στο ΕΚ πριν από την έναρξη των μαθημάτων και αφού προηγουμένως έχουν παραστεί στη συγκέντρωση του σχολείου τους πριν την έναρξη της 1ης διδακτικής ώρας. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να προσέρχονται αυτοπροσώπως για να παραλάβουν οι ίδιοι, από την κλειδοθήκη του ΕΚ, το κλειδί του αντίστοιχου εργαστηρίου που πρόκειται να διδάξουν και υποχρεούνται να το επιστρέψουν με όμοιο τρόπο μετά το πέρας του μαθήματος. Για λόγους ασφάλειας και ελέγχου, απαγορεύεται αυστηρά στους μαθητές να παραλαμβάνουν, να παραδίδουν ή να έχουν οποιαδήποτε άλλη πρόσβαση στην κλειδοθήκη του ΕΚ. Η προσέλευση των εκπαιδευτικών στα εργαστήρια  πρέπει να γίνεται έγκαιρα, αποτρέποντας έτσι την ενδεχόμενη αταξία που δημιουργείται από τους μαθητές, ενόσω περιμένουν έξω από τον είσοδο του εργαστηρίου. Κατά την είσοδο τους στο εργαστήριο, οι εκπαιδευτικοί, οφείλουν να κάνουν ένα στοιχειώδη έλεγχο του εξοπλισμού και στη περίπτωση που διαπιστώσουν έλλειψη, φθορά ή βλάβη του, να κάνουν άμεσα σχετική καταχώρηση στο Βιβλίο Συμβάντων του εργαστηρίου και να ενημερώσουν τον Υπεύθυνο Εργαστηρίου Κατεύθυνσης.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να βγάλουν έξω τους μαθητές, να ανοίξουν τα παράθυρα του εργαστηρίου, για να αεριστεί ο χώρος και να κλειδώσουν το εργαστήριο. Εάν επιθυμούν να παραμείνουν, μπορούν να επιτρέψουν και την παρουσία μαθητών, πάντα όμως υπό την επίβλεψή τους. Οι μαθητές δεν πρέπει για κανένα λόγο να βρίσκονται σε εργαστηριακό χώρο, χωρίς την επίβλεψη κάποιου εκπαιδευτικού.

Μετά το πέρας της εργαστηριακής άσκησης και πριν την αποχώρησή τους από το εργαστήριο, οι μαθητές, με την επίβλεψη του εκπαιδευτικού, είναι υποχρεωμένοι να καθαρίσουν στοιχειωδώς τον εργαστηριακό χώρο, έτσι ώστε να είναι έτοιμος προς χρήση, από την τάξη που έχει ακολούθως μάθημα. Πριν την οριστική τους αποχώρηση από το εργαστήριο, οι εκπαιδευτικοί, οφείλουν να ασφαλίσουν υλικά και εξοπλισμό στους προβλεπόμενους χώρους και να προβούν σε κάθε άλλη ενέργεια για τη διατήρηση της ασφαλούς και απρόσκοπτης λειτουργίας του π.χ. ασφάλιση παραθύρων, αποσύνδεση ηλεκτρικών συσκευών, κλείσιμο φώτων κλπ.

Συμπεριφορά μαθητών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή, ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων, πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο.

Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του εκπαιδευτικού της τάξης με τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού και του ανθρώπου γενικότερα.

Εφημερίες κτιριακού συγκροτήματος

Τα Εργαστήρια Κατεύθυνσης του ΕΚ βρίσκονται σε χώρους, κοινούς με αίθουσες διδασκαλίας των εξυπηρετούμενων ΕΠΑΛ. Με δεδομένο ότι στις συστεγαζόμενες σχολικές μονάδες εκδίδεται κοινό πρόγραμμα εφημερίων, ο Υποδιευθυντής του ΕΚ είναι υπεύθυνος για τον συντονισμό της σύνταξη του κοινού προγράμματος εφημεριών του κτιριακού συγκροτήματος, για κάθε ωράριο λειτουργίας, σε συνεργασία με τις συστεγαζόμενες σχολικές μονάδες.

Εκπαιδευτικός που την ημέρα της εφημερίας του έχει μάθημα σε κάποιο εργαστήριο, πρέπει αφού βγάλει έξω τους μαθητές στο διάλειμμα, να κλειδώσει το εργαστήριο και να μεταβεί εγκαίρως στο χώρο που του έχει ορισθεί, προκειμένου να πραγματοποιήσει την εφημερία του.

Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού

Θεμιτή και απαραίτητη θεωρείται η διοργάνωση κατάλληλων δράσεων κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και σε συνεργασία με τις εξυπηρετούμενες σχολικές μονάδες, με σκοπό την ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος σαν παράγοντα της  διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Οι δράσεις αυτές θα πρέπει να προωθούν και να αναπτύσσουν τα χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος, όπως: ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.

Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Είναι επιθυμητό και δόκιμο να οργανώνει το σχολείο μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών, διότι έτσι αυτοί αισθάνονται υπεύθυνοι, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και τα ταλέντα τους.

Το ΕΚ μπορεί να εκτελεί ή να συμμετέχει στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε συνεργασία με τις εξυπηρετούμενες σχολικές μονάδες ή ανεξάρτητα από αυτές. Στα πλαίσια της εξωστρέφειας του σχολείου, προωθούνται ιδιαίτερα οι αντίστοιχες πρωτοβουλίες σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση που έχουν σχέση με την Επαγγελματική Εκπαίδευση, θεωρούνται απαραίτητες οι διδακτικές επισκέψεις των μαθητών σε φυσικούς χώρους εργασίας και πρέπει να γίνονται σε τακτά διαστήματα και προγραμματισμένα, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις (Απόφαση αριθμ. 20883/ΓΔ4/12.2.2020 της Υπουργού και Υφυπουργού ΥΠΑΙΘ – ΦΕΚ 456/τ.Β’/13.2.2020), ενώ στο τέλος της σχολικής χρονιάς, δύναται να πραγματοποιείται έκθεση με έργα μαθητών, προκειμένου να γίνει ευρύτερα γνωστό στις τοπικές κοινωνίες το έργο του ΕΚ και της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης γενικότερα.

Στα πλαίσια γενικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων καθώς και ενημέρωσης των μαθητών για τον επαγγελματικό προσανατολισμό, είναι δυνατή η επίσκεψη μαθητών διαφόρων σχολικών μονάδων στους εργαστηριακούς χώρους του σχολείου, κατόπιν συνεννόησης με το Διευθυντή του ΕΚ. Οι μαθητές που επισκέπτονται το ΕΚ ενημερώνονται αποκλειστικά από το εκπαιδευτικό προσωπικό του ΕΚ, για τα εργαστήρια που λειτουργούν, τον εξοπλισμό τους, τα μαθήματα που υποστηρίζουν και την εργαστηριακή εξάσκηση που προσφέρουν.

Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων

Το Σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία και επικοινωνία με τις οικογένειες των μαθητών, με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και λοιπών Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Λόγω τις ιδιαιτερότητας του σχολείου, κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή, ενημερώνεται πρώτα ο Διευθυντής του ΕΚ, ο οποίος με τη σειρά του ενημερώνει τον Διευθυντή του σχολείου που ανήκει ο μαθητής, ώστε να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες αντιμετώπισης του θέματος, σε συνεργασία με τον γονέα/κηδεμόνα του μαθητή. Σε κάθε περίπτωση, ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας που ανήκει ο μαθητής, οφείλει να ενημερώνει τον Διευθυντή του ΕΚ, για την πορεία αντιμετώπισης του θέματος που έχει προκύψει.

Ποιότητα σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του Σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές, σε ότι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι εργαστηρίων, διαδρόμων, βεραντών, αύλειου χώρου και σχολικής περιουσίας γενικότερα, διαμορφώνουν τον κατάλληλο φυσικό περιβάλλοντα χώρο, μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η φυσιολογική ψυχοσύνθεση των μαθητών. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.

Μαθητής που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η ευθύνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του ή τον ίδιο.

Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση – προτάσεις βελτίωσης

Ο ΕΚΛ επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του. Ο κοινά αποδεχόμενος και συμφωνημένος ΕΚΛ βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον ΕΚΛ, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή του σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων, καθώς και από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Ο παραπάνω ΕΚΛ ισχύει για την σχολική χρονιά 2021-2022.

Σύμφωνα με την πράξη αρ. 4/14-9-2022 του Συλλόγου Διδασκόντων (ΣΔ) του 1ου ΕΚ Μυτιλήνης, η οποία εγκρίθηκε στις 18-12-2022 από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου του 1ου ΕΚ Μυτιλήνης και τον Δ/ντή ΔΔΕ Ν. Λέσβου, ο παραπάνω ΕΚΛ ισχύει και για τη σχολική χρονιά 2022-2023.

Σύμφωνα με την πράξη αρ. 6/13-9-2023 του ΣΔ του 1ου ΕΚ Μυτιλήνης, η οποία εγκρίθηκε στις 23-10-2023 από τον Σύμβουλο Εκπαιδευτικού Έργου του 1ου ΕΚ Μυτιλήνης, ο παραπάνω ΕΚΛ ισχύει και για τη σχολική χρονιά 2023-2024.